Skolundervisning för romer – källhänvisningar

Skolväsendets källor av Wickström

Skolväsendets källor av Wickström

Ett eklektiskt urval av information och källor var lite målet med att starta den här bloggen så här kommer ett utdrag ur spänningsromanen: Skolväsendets källor: en vägledning till skolforskning i Riksarkivet av Lars Wickström.

Den ytterst hjälpsamma personalen ute på Riksarkivet i Arninge satte boken i händerna på mig första dagen jag kom dit och frågade efter skolhistoriskt material. I slutändan hittade jag det jag sökte framför allt genom att söka i SVAR, Digitala forskarsalen och prata med personalen om sökstrategier, men Wickströms bok visade på andra källor om kan vara intressanta av andra skäl än de som förde mig till Arninge.

På grund av skånepolisens registerintresse, böcker som Irka Cederbergs Född fördömd: romerna – ett europeiskt dilemma eller bara det faktum att Sverige liksom de flesta andra länder behandlat romer djävligt fastnar jag för Wickströms korta hänvisning till romers situation i det svenska skolsystemet. Jag citerar ur Skolväsendets källor och länkar till berörda arkivhänvisningar för den som vill ta sig en titt, eller om jag skulle vilja återkomma till arkivet.

1936 tog Johan Dimitri Taikon upp behovet av en ordnad skolgång för romska barn i en skrivelse till Kungl. Maj:t. Detta initiativ ledde egentligen inte till något. Frågan behandlades också av Kommittén rörande skolväsendets organisation 1940 (YK 966), i vars arkiv det finns en samlingsdossier om skolundervisning för romer som innehåller skrivelser, promemorior, historik och yttranden. Åren 1943-1945 kom nya initiativ. Stiftelsen svensk zigenarmission verkade för internatskolor för skolpliktiga romska barn. Handlingar rörande denna verksamhet finns i Ecklesiastikdepartementets arkiv. Senare skolutredningar, liksom även bland annat Zigenarutredningen 1954 (YK 1506), har också kommit in på den romska skolfrågan. (Skolväsendets källor: en vägledning till skolforskning i Riksarkivet av Lars Wickström s120)

Länkarna i texten går till Riksarkivets förteckning och bokstäverna och siffrorna inom parentes kommer behövas för att få rätt handlingar. Boken är full av liknande avsnitt inom andra områden.

Annan litteratur om romer råkade jag snubbla över när jag ändå sökte lite, lista finns här.

Kommentera

