4 anledningar att metaskriva

Project 365 #128: 080509 The Art of Procrastination

Jag låg alltid efter med skolämnen som var lätta att mäta progress inom. Mattebokens kapitelindelning och språkens gloslistor bar på tydliga bevis. Jag gjorde inte det jag skulle. När jag skulle.

Idag, färdigutbildad (i alla fall med en universitetsexamen) och i arbete, ställs jag fortfarande inför problem liknande de problem grundskolan bjöd på. Det finns mycket som borde göras. Mycket som skulle vara bra för både mig och andra om det gjordes. Och mycket som jag trots det inte gör. Det bästa ordet för att beskriva problemet är engelskans procrastination.

Ordet hörs allt oftare på någon form av svengelska. Fördröjande eller uppskjutande skulle väl bli de lite klumpiga översättningarna så det är inte konstigt kanske. I alla fall är faktumet att ordet används ett tecken på att vi är många som inser att vi har problem med vad vi nu än vill kalla det.

Med den gnagande insikten att jag kommer behöva göra något åt min ovana har jag börjat leta efter strategier. På samma sätt som jag alltid gör när jag funderar på något. Jag ser vad andra har skrivet om det. Därför kommer jag antagligen att läsa en del böcker om ämnet. När jag gör det tjänar mina anteckningar här flera syften.

1) Jag kommer bättre ihåg vad jag läser och har lättare att gå tillbaka och kolla något igen om jag skulle vilja göra det.

2) När jag går tillbaka förstår jag vad jag har skrivit eftersom hänsynen till potentiella läsare borgar för sammanhängande meningar.

3) Andra, om ni är intresserade av att läsa om samma sak, får lästips ni kan kolla och förhoppningsvis också en möjlighet att bilda er en uppfattning i förväg om det är något för er.

4) Jag skriver, vilket är ett mål i sig.

För ett av mina stora problem är själva skrivandet. Jag vill kunna skriva, vilja skriva och helt enkelt skriva. Men för det mesta gör jag inte det. Vilket är symtomatiskt, men också ett problem. Inte minst eftersom samtliga böcker jag har läst om att skriva just betonar vikten av att skriva regelbundet. Inte bara för att för att producera text, men också för att bli bättre på att skriva, bli modigare när det kommer till att skriva och för att skrivandet i sig tydligen är förknippat med nya idéer (Boice 1990) på ett sätt som gör allt tal om att vänta med att skriva tills inspirationen kommer helt meningslöst.

Detta är alltså en inledande text om att skriva, eller mer specifikt om att inte göra det, i hopp om att det ska finnas sätt att bli bättre på det och lära sig en del andra viktiga saker längs vägen. Kommentera gärna och kom med tips om du har bra idéer eller synpunkter.

Boice 1990 citerad i Silvia J. Paul. How to write a lot: a practical guide to academic writing. APA. Washington 2007.

Recension på The thesis whisperer här.

One thought on “4 anledningar att metaskriva

  1. Ping: 750 ord om dagen, 200 artiklar senare – How to write a lot av Paul J. Silvia | På medellång sikt

Kommentera

